Snarvei til innhold

Lymfødem — årsak og behandling

Hva er lymfødem?

Lymfødem er en kronisk sykdom. Når lymfesystemets kapasitet er nedsatt, ved for eksempel fjerning av lymfeknuter eller ved skade av lymfeårene, oppstår en opphoping av lymfevæske i vevet. Denne opphopingen (hevelsen) inneholder en øket mengde væske og proteiner og kalles lymfødem.

Kroppens åresystem med arterier og vener som fører blodet fra hjertet til organene og tilbake er vel kjent. Det finnes derimot et tredje åresystem, nemlig lymfeårene. Lymfesystemet består egentlig av to organsystemer: Lymfeåresystemet med dens innskutte lymfeknuter, og immunsystemet (immunforsvaret). Lymfeårene bidrar til å holde væskemengden konstant i vevet, samt transportere proteiner tilbake til blodbanen. Lymfeknutene er viktige deler av immunforsvaret og fungerer som filtre for lymfevæsken.

Lymfesystemet har dermed stor betydning for immunforsvaret i kroppen. Ved lymfødem er dette forsvaret nedsatt, med risiko for blant annet hudinfeksjonen rosen (erysipelas)

Inndeling av lymfødem

Lymfødem inndeles stort sett i to hovedgrupper – primære og sekundære.

Ved primære lymfødem er årsaken mangelfull utvikling eller funksjonelt utilstrekkelig lymfesystem. De sekundære lymfødem er forårsaket av skader på lymfeårene eller lymfeknutene, som følge av annen sykdom. Infeksjoner, svulster eller operative inngrep er eksempler på dette. Det sees hyppigst etter kreftoperasjoner (brystkreft og underlivskreft) og strålebehandling.

Forekomst av lymfødem

Vi regner med at det er ca. 10 000 lymfødempasienter i Norge. Sykdommen er hyppigst blant kvinner (85%). Av disse er de sekundære lymfødem den største gruppen, og oppstår oftest etter kreftbehandling. Andre sykdommer, som for eksempel betennelser i lymfeknuter og følger av kirurgiske inngrep, kan også forårsake sekundære lymfødem. Primære lymfødem er ofte arvelig betinget og opptrer i de fleste tilfeller i tenårene hos piker. Det kan imidlertid av og til være medfødt og rammer da like gjerne gutter som piker.

Lymfødembehandling i praksis

Komplett fysikalsk lymfødembehandling (KFL) består av to faser. I første fase er målet å redusere hevelsen så mye som mulig. Dette skjer ved en intensiv behandlingsperiode, hvor pasienten går daglig til behandling til maksimal reduksjon av hevelsen oppnås. I andre fase jobbes det med å bevare og forbedre resultatet fra fase en. I tillegg påvirke og minske uheldige bindevevsforandringer i vevet.

Komplett fysikalsk lymfødembehandling består av følgende:

• Hudpleie (forbygge infeksjoner)
  • Lymfedrenasje (manuell massasje teknikk)
  • Bandasjering (forhindrer ny tilbakestrømning av lymfevæske)
  • Øvelser (stimulerer tilbakestrømningen av lymfevæske)

Pulsator (intermitterende trykkpumpe apparat ) og Deep Oscillation kan i tillegg bli satt inn som hjelpemiddel i den komplette behandlingen av lymfødem.

For å opprettholde resultatet etter første fase i behandlingen, tilmåles en elastisk kompresjonsstrømpe. Denne skal holde lymfødemet ytterligere nede og i sjakk. I tillegg er det viktig at pasienten får vedlikeholdsbehandling ca. en gang i måneden (1t.), for å stimulere lymfesystemet til et merarbeid for å bibeholde reduksjonen.